KPRA

Wij zijn Kremer pensioen- en risicoadviseurs!

pensioenen header
Kremer pensioen- en risicoadviseurs 

Werkgeversverklaring voor een hypotheek

Heeft u recent een woning gezien die u graag wilt gaan kopen? Dan is de kennis en expertise van een hypotheekadviseur zeker geen overbodige luxe. Deze adviseur kijkt namelijk naar uw financiële situatie om te boordelen hoe hoog uw maximale hypotheek kan zijn. De belangrijkste vraag hierbij gaat vanzelfsprekend over uw werk, namelijk: heeft u een vast of een tijdelijk contract? Wanneer u momenteel een tijdelijk contract heeft dan is dit niet direct een reden voor paniek. Hypotheekverstrekkers zijn dan nog steeds bereidt om u een hypotheek te geven, maar vereisen wel een ingevulde werkgeversverklaring. Maar wat is een werkgeversverklaring nou precies? Lees snel verder, want de specialisten van Kremer Pensioen- en Risicoadviseurs vertellen u dit graag.

 

Verschil tussen beide contractvormen

Het zal u hoogstwaarschijnlijk niet verbazen, maar het verschil tussen een vast en een tijdelijk contract is voor de hand liggend. Wanneer iemand beschikt over een vast contract dan betekent dit in de praktijk dat de arbeidsduur voor een onbepaalde tijd wordt voortgezet. Zo'n contract geeft de werknemer zekerheid en eindigt pas als de werkgever besluit om het contract te beëindigen of als de medewerker zelf ontslag neemt. Dit in tegenstelling tot een tijdelijk contract waarbij de arbeidsduur vaak is vastgelegd voor een paar maanden, een jaar of zelfs een paar jaar. Iets dat u als werknemer aanzienlijk minder zekerheid geeft. Het grootste verschil tussen beide contractvormen is dus vooral de duur van het contract.

Wat is een werkgeversverklaring?

Wanneer u in het bezit bent van een arbeidscontract en een huis wil kopen, dan vraagt uw hypotheekadviseur altijd om een werkgeversverklaring. Dit is een document die uw werkgever invult om te verklaren hoe hoog uw inkomen is en welk dienstverband u heeft. Op die manier krijgt de uiteindelijke hypotheekverstrekker zekerheid over het feit dat je over voldoende inkomen beschikt om de maandelijkse hypotheeklasten te betalen. Beschikt u over een tijdelijk contract? Dan komt er een extra onderdeel bij de werkgeversverklaring om de hoek kijken, namelijk: de intentieverklaring.

Dit onderdeel vult een werkgever alleen in als u niet over een vast contract beschikt. Met deze intentieverklaring verklaart uw werkgever aan de hypotheekverstrekker dat het bedrijf waar u werkt van plan is om jou een vast contract te geven na afloopt van het tijdelijke contract. Dit zorgt ervoor dat de hypotheekverstrekker net even wat meer zekerheid krijgt over uw financiële situatie in de toekomst. Toch is het belangrijk om te weten dat de intentieverklaring niet bindend is. Als uw jaarcontract afloopt en uw werkgever besluit uw contract niet te verlengen, kunt u zich hier niet op beroepen.

hypotheek studieschuld

Wat klanten zeggen

  • 5 / 5
    Goed advies en ondersteuning bij het gehele proces rondom de hypotheek. Alles werd geregeld.
  • 5 / 5
    Goed geadviseerd over de pensioenaanspraken. De adviseur doorzag de situatie vlot en dacht mee.
  • 5 / 5
    Erg prettig gesprek, goed advies. Houdt niet alleen strikt rekening met de cijfers maar kijkt naar gehele plaatje.
  • 5 / 5
    Zeer praktische informatie gehad tijdens het adviesgesprek. Totaal niet het idee gehad dat er iets aan mij "verkocht" moest worden. Zeer aan te raden!
  • 5 / 5
    Eerlijke informatie. Denken goed met je mee. Persoonlijk advies op maat. Ook voor hyphotheek advies, verzekeringen privé en zakelijk.Echt verstand van zaken, je kunt hier met al je vragen terecht.

Gemakkelijker uw maximale hypotheek berekenen

Zoals we eerder eigenlijk al benoemd hebben, levert u de werkgeversverklaring aan als u een hypotheek aanvraagt. Hierbij maakt het niet uit of u een vast of juist een tijdelijk contract heeft aangezien het een verplicht onderdeel is voor de uiteindelijke toetsing van uw inkomen. Niet zo verrassend dus dat de hypotheekaanbieder dit document in handen wil hebben. Hiermee zien zij in een oogopslag of u de hypotheeklasten kunt dragen en wat uw besteedbaar inkomen is. Bovendien wordt het document gebruikt om de maximale hypotheek die u kunt krijgen gemakkelijker te berekenen. Op die manier weet u direct of u de woning waarop u heeft geboden kunt veroorloven.

 

Vraag een werkgeversverklaring op tijd aan bij uw werkgever

Moet u voor uw hypotheekadviseur een werkgeversverklaring regelen? Dan is het handig om te weten dat u dit document zelf moet gaan regelen bij uw werkgever. Vaak kunt u hiervoor terecht bij de afdeling HR of personeelszaken. Indien deze afdeling niet aanwezig is, omdat het bedrijf daarvoor te klein is dan vraagt u vanzelfsprekend uw werkgever. Wees bij het regelen van een werkgeversverklaring immers wel op tijd, omdat het in sommige gevallen even kan duren voordat u het ingevuld retour krijgt. Vrijwel de meeste bedrijven hebben een standaard werkgeversverklaring. Let wel op dat dit de laatste versie moet zijn conforme NHG voorwaarden. Mocht dit niet zo zijn, dan kan uw hypotheekverstrekker u een passend document sturen.

 

Wat te doen als u geen werkgeversverklaring krijgt?

Heeft u recent te horen gekregen dat uw werkgever om wat voor reden dan ook geen werkgeversverklaring wil verstrekken, dan is uw kans op een koopwoning niet direct geschoten. Er zijn tegenwoordig namelijk genoeg mogelijkheden voor het geval u geen werkgeversverklaring krijgt. Een goed voorbeeld hiervan is een inkomensverklaring of het UWV verzekeringsbericht om te bewijzen dat u daadwerkelijk een inkomen heeft.

Voorkom een verkeerd ingevulde werkgeversverklaring

Als u eenmaal zover bent dat u een hypotheek gaat aanvragen, wilt u natuurlijk dat alles zo snel mogelijk geregeld wordt. Het is daarom belangrijk dat uw werkgever de verklaring correct invult en dat er geen fouten worden gemaakt tijdens het invullen. Anders dient u hem opnieuw aan te leveren. Controleer daarom altijd of de ingevulde werkgeversverklaring in ieder geval aan de onderstaande voorwaarden voldoet:

 

Kremer Pensioen- en Risicoadviseurs voor al uw vragen

Twijfelt u toch nog over het krijgen van een werkgeversverklaring? Of zit u met brandende vragen over dit document? Schroom dan zeker niet om contact op te nemen met Kremer Pensioen- en Risicoadviseurs uit Assen. Onze specialisten hebben jarenlange ervaring met het adviseren en regelen van hypotheken wat betekent dat wij al uw vragen kunnen beantwoorden. Wanneer mogen wij u ontvangen om uw hypotheekaanvraag rond te krijgen?